چارچوب‌های ذهنی را از نو بسازیم

چارچوب‌های ذهنی را از نو بسازیم

یکی از رموز شادی استفاده از قالب خودتان است تا مطمئن شوید در زمان‌های سختی با منابع شادی خودتان در ارتباط هستید.
نویسنده: پل مکنا
تاریخ انتشار:
86 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
3 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

هیچ چیزی در زندگی مطلق نیست. همه چیز تحت تاثیر دیدگاه شما قرار دارد. یعنی روشی که به طریق آن جهان را حس می‌کنید؛ معنای خاصی به آنچه که می‌بیند می‌بخشید، پایه و اساس دیدگاه شماست و یا قالب و چارچوبی که برای خود ساخته‌اید و همه‌چیز را در آن می‌بیند. یکی از رموز شادی استفاده از قالب خودتان است تا مطمئن شوید در زمان‌های سختی با منابع شادی خودتان در ارتباط هستید.
بعد از سالها کار کردن با افرادی که حوادث وحشتناکی را پشت سر گذاشته بودند متوجه شدم قالبی را که برای خودشان ساخته بودند باعث شده است قدرت حیرت انگیزی به دست بیاورند و بتوانند سختی‌ها را تحمل کنند. در موارد مشابه هم افرادی را دیدم که با کوچکترین سختی‌ای ویران می‌شوند. تفاوت این دو گروه در نوع قالب‌بندی این وضعیت‌ها در ذهنشان است. به این معنا که درک هر وضعیتی بستگی به این دارد که با چه قالبی از درک و فهم خود را کرده‌ایم و یا کنار کشیده‌ایم.
این موضوع شبیه به کار عکاسان است که چارچوب یا قالبی را انتخاب می‌کنند و بعد به شما می‌گویند چه چیزی در تصویر مهم است. او بخش‌های مورد نظرش را انتخاب می‌کند. دیدگاهها و زاویه‌های دید خود به قضایا را در این چارچوب مشخص می‌کند تا توجه شما را به عناصر مورد نظر جلب کند.
بسیاری از روان درمانگرهای جدید، از قالب‌گیری مجدد یا چارچوب‌سازی دوباره استفاده می‌کنند تا به افراد کمک کنند دوباره مشکلات را تفسیر کنند و راه حل‌هایی بیابند تا با روشی که ادراکات خود را قالب‌ریزی کرده‌اند، تغییر دهند. توانایی قالب‌ریزی مجدد تجربه‌مان انتخاب‌های بیشتری به ما می‌دهد و باعث می شود کارامد و قدرتمند باشیم.

 

من میتوانم شما را شاد کنم
پل مکنا
کیوان سپانلو
لادن گنجی
انتشارات نسل نواندیش
ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: