به تنفس خود دقت کنید

به تنفس خود دقت کنید

آشفتگی شما در چگونگی تنفس شما بازتاب خواهد یافت.
نویسنده: ورا پیفر
تاریخ انتشار:
40 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

چنانچه بیش از ظرفیت خود کار کنید یا در معرض هرگونه تهدید یا ناراحتی قرار بگیرید یا اینکه ناگزیر باشید با افرادی که رفتارهای ناهنجاری دارند کار یا زندگی کنید، آشفتگی شما در چگونگی تنفس شما بازتاب خواهد یافت. در مقاطعی از استرس، تنفستان منظم  و کم عمق و به صورت دوره‌های طولانی در می‌آید و بیشتر تمایل خواهید داشت نفس خود را نگه دارید. این عمل موجب می‌شود تا اکسیژن کافی به مغزتان نرسد و در نتیجه دچار عوارضی مانند عدم تمرکز و سرگیجه و بی‌قراری خواهید شد.
این نوع تنفس نادرست در اغلب موارد پس از برطرف شدن عامل استرس‌زا بعد از مدتی خود به خود به حالت عادی باز می‌گردد. اما معمولا تنها با یه یاد آوردن آن واقعه یا عامل استرس‌زا کافی است تا دوباره بروز کند. به همین دلیل حوادث آزار دهنده دوران کودکی می‌تواند موجب پدید آمدن نوعی تنفس غیرعادی شود و سالها پس از آن تا دوران بلوغ و حتی بعد از آن باقی بماند. گویی ضربه ناشی از آن آسیب روانی به قدری بوده است که نه بدن قادر است دستگاههای تنفسی و عصبی را با هم هماهنگ کند و نه ذهن. در چنین مواردی روان درمانی و مشاوره می‌تواند در ردیابی و شناخت آن آسیب روانی که اکنون موجب بروز استرس و به هم خوردن تعادل تنفسی شده است، مفید واقع شود و تنفس بیمار را به حالت عادی برگرداند.
البته در بسیاری موارد می توان با استفاده از شیوه‌هایی ابتکاری مانند مواجه کردن فرد با آن عامل استرس‌زا و تنظیم آگاهانه تنفس، اختلال تنفسی را برطرف کرد.
 

اصول کنترل استرس
ورا پیفر
آرین ابوک

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: