آدمیزاد و پل‌های چوبی به هم شبیه‌اند

آدمیزاد و پل‌های چوبی به هم شبیه‌اند

تخته‌ی راستگویی‌ آدمی اگر لق بزند، شبیه پلهای چوبی متروک میشود. حتی شاید کسی نخواهد دیگر گذرش به او بیفتد.
نویسنده: لیلا باقری
تاریخ انتشار:
1263 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
2 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
دیده‌اید این پل‌های چوبی را؟ انواع و اقسام مختلفی دارند: بلند و باریک، پهن و کوتاه. اغلب افراد موقع عبور از این پل‌ها ــ ناخودآگاه ــ سرعتشان را کم می‌کنند و گام‌های اولشان را کوچک و آهسته‌ برمی‌دارند. فرضاً، از بین صد تا دویست تخته حتی اگر یکی هم کوچکترین صدای جیرجیری بدهد، محال است دفعه‌ی بعد پایشان را روی آن تخته بگذارند و یا اصلا مخاطره‌ی رد شدن از روی پلی را بپذیرند که یک تخته‌اش لق می‌زند و هر آن ممکن است زیر پایشان را خالی کند.
 
شکستن یک تخته کافی است تا پل از رده خارج شود و رنگ عابران کم و کمتری را به خود ببیند. چه بسا همان عابران به دیگران هم بگویند و دهان به دهان بچرخد که: «حواستان باشد؛ فلان پل تخته‌هاش لق می‌زند!» همین‌طورها پلی با همه‌ی اسم و رسم و قدمت و عظمتش «متروک» می‌شود ــ بی‌آنکه کسی اهمیت بدهد که خیلی از تخته‌هاش هنوز قرص و درست و محکم است.
 
تخته‌ی راستگویی‌ آدمی اگر لق بزند، شباهت بسیاری با پل‌های چوبی متروک پیدا می‌کند. آدم‌های دور و برش می‌ترسند به‌اش اعتماد کنند؛ همیشه به او شک دارند و حرفها و کارهایشان را به او نمی‌سپرند. حتی شاید دلشان نخواهد گذرشان به او بیافتد.

 

پل‌های متروک فراموش می‌شوند، چنان‌که پنداری هیچ وقت نبوده‌اند.

الامام علی علیه‌السلام: الكـَذ ّابُ وَ المَـيِّتُ سَواءٌ، فـَاِنَّ  فـَضيلـَة َ الحَىِّ عَلـَى المَيـِّتِ الثـِّقـَة ُ بـِهِ، فـَاِذا لـَم يُوثـَق بـِكـَلامِهِ بَطـَلـَت حَياتـُهُ.

دروغگو و مرده برابرند. برتری انسان زنده بر مرده این است که به او اعتماد می‌شود. هنگامی که به کلام آدمی نشود اعتماد کرد، زندگی‌اش باطل می‌شود (و تفاوتی با مرده ندارد).

(شرح آقا جمال‌الدین خوانساری بر غررالحکم، ج ۲، ص ۱۳۹، شماره ۲۱۰۴)


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: