کسی ریز نیست؛ تو از پنجره هواپیما می‌بینی

کسی ریز نیست؛ تو از پنجره هواپیما می‌بینی

مهم بالا یا پایین بودن نیست؛ مهم «خطای دید» است. پشت شیشه هواپیما، دیگران را ریز و خانه‌هایشان را تله‌موش می‌بینی.
نویسنده: لیلا باقری
تاریخ انتشار:
1415 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
3 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
از پشت شیشه‌ی هواپیما همه چيز و همه کس را ريز مي‌بيني. برجهای بلند را شبيه تله‌موش و همین‌طور که بالاتر می‌روی، شبیه قوطی‌کبریتهای کنارهم‌چیده می‌بینی. کمي که بيشتر بالا بروي، کار از تله موش و قوطی‌کبریت هم مي‌گذرد: تمام شهر شبیه يک «بوردِ» بزرگ مي‌شود که کلي «باس» موازي و سري دارد، با انبوهی «خازن» و «گيت» و «آی‌.سی»، لابلاهاش. مخصوصاً اگر شب باشد، حس اینکه زیر پایت یک بوردِ الکتریکی است ملموس‌تر است.
 
حالا اگر یکباره بزنی زیر گریه که: «خانه و زندگی‌ام، محل کارم، قوم و خویشها و همه‌ی دوست و رفیقهایی که داشتم، یکهو شدند بورد الکتریکی و حالا من، تک و تنها، چه کار کنم»، همه به‌ت می‌خندند و مهماندار برایت یک لیوان آب خنک و قرص آرام‌بخش می‌آورد! این میان، البته کسانی هم هستند که سر تکان می‌دهند و نچ‌نچ می‌کنند و برای بلاهتت افسوس می‌خورند. چرا؟ معلوم است؛ تو در آن بالای چندهزارپایی، «اشتباه» دیده‌ای!
 
مهم بالا یا پایین بودن نیست؛ مهم «فاصله» و «خطای دید» است. ثروت داشتن یا نداشتن، قدرت داشتن یا نداشتن، علم داشتن یا نداشتن، خواهی نخواهی فاصله ایجاد می‌کند و فاصله خطای دید. مثل همان موقع که پشت شیشه‌ی هواپیما، دیگران را ریز و خانه‌هایشان را تله‌موش یا حتی ابر زیبایی را گوسفندِ سفیدِ بی‌قواره‌ای معلق میان زمین و هوا می‌بینی.
 
اگر مبنا چیزی باشد که می‌بینیم نه چیزی که هست، فرضها و قضاوتها و برچسب زدنها شروع می‌شود. آن وقت، عاقلان سر تکان می‌دهند و نچ‌نچ می‌کنند و خدا کند کسی زود پیدایش شود و لیوان آبی برایمان بیاورد.

رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: كـُلُّ المُسلِم ِ عَلـَى المُسلِم ِ حَرامٌ مالـُهُ وَ عِرضُهُ وَ دَمُه. حَسَبُ امْر ِ‏ءٍ مِنَ الشَّرِّ أن يُحَقـِّرَ أخاهُ المُسلِم.

مال و آبرو و خون هر مسلمانى بر مسلمان ديگر حرام است. بدى شخص را همين بس كه برادر مسلمانش را كوچك شمارد.

خصال، ترجمه‌ی فهرى، جلد ‏۱، ص ۸


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: