عاقل‌نماها

عاقل‌نماها

بعضی عاقل‌ها برای خوشبخت بودن حساب و کتاب می‌کنند تا هر جا لازم بود راست بگویند و هرجا نیاز بود سکوت کنند.
نویسنده: محبوبه سربي
تاریخ انتشار:
415 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
2 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

بعضی‌ها راه و رسم زندگی راحت و بی دردسر را خوب بلدند. خوب می‌دانند کجا باید چه کار کنند تا نتیجه‌ی کار، درست از آب درآید. برای تشخیص درست یا غلط بودن نتیجه هم معیارهای خودشان را دارند. به نظر این آدم‌ها لزوماً همه جا راست گفتن کار خوبی نیست. باید دید کجا صداقت لازم است؟‌!

بعید است به مشکل بخورند. از قبل فکر همه چیز را کرده‌اند. طوری برای زندگيشان برنامه دارند انگار از فردا باخبرند. همیشه در همه کاری موفقند. مثلا می‌دانند با فلانی چطور رفتار کنند تا کارشان را زودتر و بهتر انجام دهد. چه اشکالی دارد؟ همانطور عمل می‌کنند و کارشان هم انجام می‌شود؛ زودتر و بهتر! خوب می‌دانند کجا حرف بزنند و کجا سکوت کنند که به ضررشان تمام نشود.

کافی‌ست مسیرشان را انتخاب کنند، هیچ مانعی آنها را از حرکت باز نمی‌دارد. خیلی قاطع و مصممند. حتی اگر لازم باشد، برای رسیدن به اهداف بزرگشان، حاضرند خیلی چیزها را فعلا نادیده بگیرند؛ به همه چیز که باهم نمی‌شود رسید. عقل حکم می‌کند فعلا از یک چیزهایی بگذری اگر هدف بزرگتری داری. و هرچه باشد، هدف این آدم‌ها متعالی‌تر از این حرف‌هاست.

ما به‌شان می‌گوییم: آدم‌های عاقل. چون ظاهراً آدم‌های خوشبختی هستند و "عقل"، یعنی آن چیزی که آدم را خوشبخت می‌کند. ولی اگر معنی خوشبختی، فقط رسیدن به اهداف دم دستی این دنیا نباشد، تکلیف اینها چیست؟ دیگر نمی‌شود به‌شان گفت خوشبخت. اینها هنوز هم آدم‌های عاقلی هستند؟

الإمامُ الصّادقُ عليه‌السلام لَمّا سُئلَ عَنِ العَقلِ قالَ: ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمنُ وَاكتُسِبَ بِهِ الجِنانُ. قُلتُ: فَالّذي كانَ في مُعاوِيَةَ؟ فقالَ: تِلكَ النَّكراءُ، تِلكَ الشَّيطَنَةُ، وهِيَ شَبيهَةٌ بِالعَقلِ ولَيسَت بِالعَقلِ .

امام صادق عليه‌السلام در پاسخ به اين پرسش كه عقل چيست فرمود: عقل آن چيزى است كه به وسيله‌ی آن خداى رحمان عبادت شود و بهشت به دست آيد.
راوى گفت: پس در معاويه چه بود؟
فرمود: آن نيرنگ است، آن شيطنت است. آن به عقل شبیه هست ولى عقل نيست.

(بحارالأنوار ج۱ ص۱۱۶ )


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: