انتقام را دفن کن

انتقام را دفن کن

برای کنترل کردن خشم به جای اینکه دائم مثل مار زخمی به خودت بپیچی، فکر کن که چطوری می‌شود این مشکل و اختلاف را حل کرد.
نویسنده: مریم مرتضوی
تاریخ انتشار:
449 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
‌اگر می‌خواهی وسط دعوا، عزیزترین کسی را که در دنیا داری لت و پار نکنی، هی با خودت دائم تکرار نکن که «دیگر هیچ راهی نمانده، او اصلاً زبان نفهم است و آدم بشو نیست... دلم می‌خواهد دک و پوزش را بیاورم پایین... چقدر حالم بد است، عصبانی هستم» و...

اینها کنده‌هایی است که فقط زیر دیگ خشم و نفرت را شعله‌ورتر می‌کنند.

برای کنترل کردن خشم سعی کن مشکل اصلی را شناسایی کنی؛ به جای اینکه دائم مثل مار زخمی به خودت بپیچی و عصبانیتت را بیشتر کنی، فکر کن که چطوری می‌شود این مشکل و اختلاف را حل کرد.

راستش هیچ چیزی در این دنیا خانمان‌سوزتر از فکر انتقام نیست؛ با فکر انتقام، هم خودت را نابود می‌کنی و هم طرف مقابل را. اصلا به جای انتقام سعی کن با استفاده از روش «با خود حرف زدن»، آرامشت را به دست بیاوری.

کلاهت را قاضی کن و ببین آیا موضوع واقعاً آن‌قدر اهمیت دارد که تو تا این اندازه عصبانی بشوی؟ مثلاً اگر سر کانال تلویزیونی با همسر یا  برادر یا خواهرت دعوایت شده، ببین دیدن یک سریال تلویزیونی آن‌قدر اهمیت دارد که یک شب خودت و خانواده‌ات را خراب کنی؟

الامام علی (علیه‌السلام):

الغضبُ نارٌ موقدهٌ، مَن كَظَمهُ اَطفأَهَا و مَن اَطلَقَهُ كانَ اولُ محترقٍ بهَا.

خشم آتشی فروزان است. هر كس خشم خود را فرو خورد این آتش را خاموش كرده است و هر كس آن را رها سازد، پیش از هر كس، خودش در آتش آن می سوزد.

(غرر الحكم ۱۷۸۷)


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: