جویندگان طلا در معدن روح!

جویندگان طلا در معدن روح!

اگر فهمیدیم "خود"مان را گم کرده ایم، می شود به رسم جویندگان طلا، معدن روح‌مان را جستجو کنیم.
نویسنده: لیلا باقری
تاریخ انتشار:
517 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
خیلی‌ از ما تابِ گم شدن وسایلمان را نداریم. با ارزش و بی ارزش، اگر چیزی را گم کنیم،آن قدر پی‌اش می‌گردیم تا پیدایش کنیم یا مطمئن شویم، پیدا شدنی نیست.


اما برخی‌هایمان چیزهای باارزش‌تری مثل "خود"مان را گم می‌کنیم و پی‌اش نمی رویم! شاید به خاطر آن که "خود" واقعی زر نیست تا با دندان امتحانش کنیم، عیارش را بسنجیم و تشخیص دهیم تقلبی است یا نه و بعد اگر فهمیدیم این "خود"ی که داریم اصل نیست، سراغش را از راسته‌ی زرگرها بگیریم. گاهی حتی جوری نسبت به "خود"مان بی اطلاعیم که نمی‌دانیم گم شده؛ چه برسد به تشخیص اصل و غیر اصل!

با این‌حال لحظاتی توی زندگی پیش می‌آید که به خودمان می آییم؛ لحظات شادی، غم و ... . تازه آن موقع است که "میزانی" دست‌مان می‌آید تا تشخیص دهیم کِی "خود" هستیم و کِی بی‌"خود"!

"خود" واقعی زر نیست، اما از طلا خیلی با ارزش‌تر است. در همه جای دنیا آدم‌های زیادی هستند که یا جزء دسته "جویندگان طلا" هستند یا آرزوی آن را دارند؛ اما تعداد کمی می‌دانند خودشان گم شده و در پی "خود" می‌گردند.

بله! "خود" واقعی زر نیست، اما اگر فهمیدیم گم‌اش کرده ایم، می شود به رسم جویندگان طلا، معدن روح‌مان را جستجو کنیم، روحمان را بارها غربال کنیم و در آب بشوییم. شاید آنچه به دست می آوریم زیاد نباشد؛ ولی جواهر هر قدر هم کم باشد،  باز جواهر است. 

امام علی(ع): عَجبتُ لَمِن یُنشِدُ ضالِّتهُ و قد اضَلَّ نَفسَهُ فَلا یَطلُبُها. غررالحکم:ح۶۲۶۶

ترجمه: در شگفتم از آنکه پی گمشده‌اش می‌گردد؛ ولی خود را گم کرده و نمی‌جوید.

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: