تجارت با هدایای زمین

تجارت با هدایای زمین

روح خداوندگار زمین را فرابخوانید تا به میان شما درآید و ترازو و حسابِ برابر کننده‌ی ارزش با ارزش را تبرک کند.
نویسنده: جبران خلیل جبران
تاریخ انتشار:
321 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
آنگاه بازرگانی گفت:«با ما از داد و ستد سخن بگو.»
 و او پاسخ داد و گفت:
«زمین میوه هایش را به شما می دهد و شما اگر بدانید دست‌هاتان را چه گونه پر کنید بی نیاز خواهید بود. با داد و ستد ارمغان های زمین است که شما به وفور نعمت و رضای خاطر می رسید. اما اگر این داد وستد از روی مهر وعدالت مهرآمیز نباشد، پاره ای را به آز راه خواهد برد و پاره ای را به گرسنگی.

هنگامی که شما زحمت کشان دریا و کشت زارها و تاکستان ها در میدان بازار بافندگان و کوزه گران و گردآوران گیاهان بویا گرد می آیید، آنگاه روح خداوندگار زمین را فرابخوانید تا به میان شما درآید و ترازو و حسابِ برابر کننده‌ی ارزش با ارزش را تبرک کند.

و مگذارید دارندگان دستان ناباور که کلام خود را در برابر کار شما می فروشند در داد و ستد شما شریک شوند. به این گونه کسان بگویید: «با ما به کشت‌زار بیایید یا با برادران ما به دریا بروید و تور بیندازید؛ زیرا که زمین و دریا با شما هم گشاده دست خواهند بود، چنان که با ما هستند.»

و هرگاه که خیل هنرمندان به سراغ شما آمدند از کالای آنها بخرید؛ زیرا که آن‌ها هم گردآوران میوه و کندراند. و آنچه می آورند گرچه از جنس رویاست، برای روح شما خوراک و پوشاک است.

و پیش از آن که از میدان بازار بروید یقین کنید که هیچ کس تهی دست از آنجا نمی رود؛ زیرا که روح خداوندگار زمین به آرامی بر باد نمی خوابد مگر آن که نیاز کمترین آحاد از میان شما برآمده باشد.»

منبع: پیامبر و دیوانه/ ترجمه نجف دریابندری/ ص ۶۶الی ۶۷/ نشر کارنامه ۱۳۸۹


رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):
التاجر الصّدوق لا یحجب من ابواب الجنه
درهای بهشت به روی کاسب راستگو بسته نمی شود. (میزان الحکمه/ شماره ی ۲۰۷۴)


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: