به مسائل خودتان توجه کنید.

به مسائل خودتان توجه کنید.

اگر به مسائل دیگران توجه کنیم، چه کسی به مسائل خود ما توجه خواهد کرد؟
نویسنده: دیوید ویسکات
تاریخ انتشار:
470 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
اگر به اشخاصی که در کار دیگران فضولی می کنند دقت کنید متوجه تهی بودن زندگی شان می شوید. چنان چشم به دیگران دوخته اند که دست از تمرکز روی امور و اهداف زندگی خود کشیده اند.

واقعا این موضوع که چه کسی با چه کسی رابطه دارد، چه کسی دچار فروپاشی عصبی شده،کدام شخص ورشکست شده یا طلاق گرفته است به ما چه مربوط است؟ به ما چه مربوط که بفهمیم دیگران بهتر از ما از عهده ی امور زندگی شان بر می آیند یا بدتر؟ از دو حال خارج نیست: اگر فکر می کنیم که دیگران از ما پیش افتاده اند به خودمان شک خواهیم کرد و اگر تصور کنیم ما از دیگران پیشی گرفته ایم مغرور می شویم. حال کدام یک از این دو حال برایمان سود دارد؟

به جای دخالت در کار دیگران به پیش گام برداریدو همواره فراروی خود را بنگرید. مسائل حاشیه ای به ما مربوط نمی شود.تجسس در کار دیگران باعث می شود که دیر یا زود براساس کنجکاوی مان عمل کنیم و حرفی بزنیم یا رفتاری را به خرج دهیم که باعث پشیمانی مان بشود. گذشته از همه‌ی این ها زمانی که وقتمان را با توجه به مسائل دیگران می گذرانیم، چه کسی به مسائل خود ما توجه خواهد کرد؟ اگر خودمان حواسمان به خودمان نباشد، پس از چه کسی انتظار داریم مسائلمان را حل و فصل کند؟

منبع: نیرویت را در سختی ها بیاب/ ترجمه رویا منجم/ ص ۷۹/کتاب مس/ چاپ چهارم



حدیث:
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
طوبی لِمَن مَنَعَه عَیبُه عَن عیوب المؤمنین مِن اِخوانه
ترجمه: خوشا به حال آن کس که عیب های خودش او را از بررسی عیب های برادران با ایمانش باز می دارد. (بحار ج ۷۷ ص ۱۲۶ شماره ۳۲)

الامام علی علیه السلام:
اَعقَلُ الناسِ مَن کانَ بِعَیبِه بصیراً وَ عَن عَیبِ غیره ضریراً.
خردمندترین مردم کسی است که نسبت به عیب های خود بینا و نسبت به عیب های دیگران کور و نابینا باشد. (غرر الحکم ۳۲۳۳)

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: