راهی برای تربیت خوب

راهی برای تربیت خوب

شناخت صفات روح، مقدمه‌ی تربیت درست است.
نویسنده: افلاطون
تاریخ انتشار:
252 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند


گفتم: «تربیت شبیه به خواندن و نوشتن است. اگر می خواهی تربیت درستی داشته باشی یا فرزندان را به شیوه ای نیک تربیت کنی باید از خواندن و نوشتن پیروی کنی.»
گفت: «منظورت چیست؟»
گفتم: «ما هنگامی در خواندن و نوشتن مهارت پیدا می‌کنیم که بتوانیم حروف الفبا را - که تعدادشان معدود است - در همه ی کلماتی که از آنها ترکیب یافته‌اند بازشناسیم.نباید هیچ یک از آنها را - چه بزرگ و چه کوچک - به دیده ی بی‌اعتنایی بنگریم و گمان نکنیم که از شناختن یکی از آنها بی‌نیازیم. بلکه همواره بکوشیم تا آنها را به آسانی از یکدیگر تشخیص دهیم. زیرا اگر از این تشخیص ناتوان باشیم قادر به خواندن کلمات نخواهیم بود.»
گفت: «صحیح است.»
گفتم: «این اصل در مورد تربیت نیز صادق است. ما هنگامی از تربیت حقیقی بهره‌مند خواهیم بود که بتوانیم ماهیت شجاعت و خویشتن داری و آزادی و بلند همتی و دیگر صفاتی را که با آنها خویشاوندند، و همچنین صفاتی را که ضد آنها هستند، بشناسیم و هر جا پیش آیند تشخیص دهیم. هرگز نباید به آنها، خواه کوچک باشند و خواه بزرگ، بی‌اعتنا باشیم.»
گفت: «هیچ تردید نیست.»
گفتم: «شناختن صفات مختلف روح و آثار آن مقدمه ی تربیت درست است. تنها در این صورت می توانیم هم خودمان از تربیت نیک برخوردار باشیم و هم فرزندانمان.»

منبع: دوره ی آثار افلاطون/ ترجمه محمدحسن لطفی/ انتشارات خوارزمی


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: