حواست به ترکیب‌های ناجور باشد

حواست به ترکیب‌های ناجور باشد

کل زندگی دو دو تا چهارتا کردن و جفت و جور شدن‌ها و نتیجه گرفتن‌هاست؛ خودت ترکیب می‌کنی و خودت هم نتیجه می‌گیری
نویسنده: مهران مصفا
تاریخ انتشار:
385 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

اتفاقی که می‌افتد این است:
آهن وقتی در معرض رطوبت قرار می‌گیرد، زنگ می‌زند. کم کم خورده می‌شود و از بین می‌رود. البته هوا هم عنصر سومی است که حضورش برای خورده و نابود شدن آهن لازم است. برای همین افراد برای جلوگیری از در معرض رطوبت و هوا قرار گرفتن وسایلی که از آهن ساخته می‌شوند، مثل در و پنجره، از رنگ استفاده می‌کنند تا حضور یکی از عوامل مثل رطوبت را در کنار آهن کم کنند.
حالا اگر کسی در و پنجره خانه‌اش را بدون ضد زنگ و رنگ رها کند، فردا روز که با بارش اولین باران، تمام آهن‌ها زنگ بزند، نمی‌تواند از باران یا زمین و آسمان شکایت کند که چرا اموالش از بین رفته است. این نتیجه شرایطی که فراهم کرده است.

کل زندگی همین دو دو تا چهارتا کردن‌هاست. همین جفت و جور شدن‌ها و نتیجه گرفتن‌ها. خودت ترکیب و مخلوط می‌کنی و خودت هم نتیجه می‌گیری. حالا چه ماده شیمیایی باشد و چه حال و احوال! حال و احوال نادرست و نا به جا که با هم ترکیب می‌شوند روح آدم زنگ می‌زند و بعد جسم آدم و زندگی و...

مثلا دو تا حال ناجور «ناتوانی» و «سستی» را اگر بگذاری کنار هم ممکن است اوضاع زندگی نافرم شود و فقر و نداری تار عنکبوت ببندد به در و دیوار خانه‌ات. حالا هرچقدر هم که از زمین و زمان گلایه کنی و از نداری ناله، بی‌فایده است. جای ناله بد نیست قبل از زنگ زدن زهوار زندگی و چرخ معاش، کمی ضد زنگ «همت» بزنی به چرخ زندگی تا ترکیبت، ترکیب درستی شود.

امام علی(ع): وقتی اشیاء دو به دو جفت شدند، سستی و ناتوانی با هم جفت شدند و فقر و تنگ دستی را به بار آوردند.
الکافی: ج ۵ ص ۸۶ ح ۸.

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: