درس‌هایی که از پرواز غازها می‌گیریم

درس‌هایی که از پرواز غازها می‌گیریم

غازهایی که در ردیف‌ها عقبی پرواز می‌کنند برای تشویق غازهای جلویی قات قات صدا می‌کنند.
نویسنده: برایان کاوانو
تاریخ انتشار:
464 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
تام ج. واتسون سال‌ها پیش نتایج حاصل از تحقیقات و مشاهدات خود را درباره پرواز منظم غازها ارائه داد که در نوع خود بسیار جالب و بی‌نظیر است. او از تحقیقات و مشاهدات خود پنج درس اجتماعی می‌گیرد.

هر غاز در حال پرواز یک نیروی بالا برنده در محیط غازی که بلافاصله در پشت سر آن به پرواز درآید ایجاد می‌کند. به این صورت دسته غازها با پرواز جناغی(vشکل) خود حداقل ۷۱ درصد بر قدرت پروازی که به صورت انفرادی انجام می گیرد می‌افزایند.

۱- مردمی که اهداف و عقاید مشترکی دارند بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می توانند به مقصد برسند چون تحت فشار یکدیگر حرکت می‌کنند. هنگامی که غازی از آرایش جناغی شکل خارج می‌شود به ناگاه کشش و مقاومت ناشی از پرواز انفرادی را احساس می‌کند و با سرعت به آرایش جناغی می‌پیوندد تا از مزیت نیروی بالابرنده غاز جلویی بهره‌مند شود.

۲- اگر ما به اندازه غازها از این احساس برخوردار باشیم همگی در صف مردمی قرار خواهیم گرفت که همان راه و طریق ما را می‌پیمایند به این طریق نه تنها از کمک دیگران بهره مند خواهیم شد بلکه به دیگران کمک هم خواهیم کرد. موقعی که غاز جلوتر از همه خسته می شود به عقب پرواز کرده و به صف جناغی می پویندد و غاز دیگری بلافاصله جای اور ا می گیرد.

۳- بهتر است در انجام کارهای سخت و طاقت فرسا و قبول مسئولیت‌های بزرگ نوبت را رعایت کنیم. مردم همانند غازها به یکدیگر وابسته هستند. غازهایی که در ردیف‌ها عقبی پرواز می‌کنند برای تشویق و حفظ سرعت غازهایی که در ردیف‌های جلو در حال پرواز هستند. قات قات صدا می‌کنند.

۴- سر و صدای ما از ردیف‌های عقب همیشه باید دلگرم کننده و تشویق انگیز باشد. اگر غازی در اثرناخوشی و یا اصابت گلوله‌ای زخمی شده و از صف خارج گردد دو غاز دیگر به همراه آن از صف خارج می‌شوند و در صور لزوم تا سطح زمین تعقیبش می‌کنند تا شاید کمک و حمایتش کنند. این دو غاز تا بهبودی و پرواز غاز زخمی و یا تا لحظه مرگ آن در کنارش می‌مانند  وتنها پس از این لحظه است که این دو غاز با پرواز دوتایی خود و یا با پیوستن به صف دیگری از غازهای وحشی خود را به گروه می‌رسانند.

۵- اگر از این حس غازها برخوردار باشیم، ما نیز همانند آنها نه تنها در مواقع ضعف که در مواقع توانایی هم دوشادوش یکدیگر قرار می‌گیریم.

بذرهای برزگر
تالیف: برایان کاوانو
ترجمه: ع.ا.راستکار محمود زاده
ناشر: فروغ آزادی
نوبت چاپ: پاییز ۱۳۸۲
ص ۱۶۳


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: