چطور شنونده بهتری شویم؟

چطور شنونده بهتری شویم؟

به جای آن‌که منتظر نوبت خود برای پاسخگویی باشیم با تمام حواس به حرف‌های طرف مقابل گوش دهیم.
نویسنده: ریچارد کارلسون
تاریخ انتشار:
231 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
همیشه فکر می‌کردم شنونده خوبی هستم اما با آن‌که نسبت به ۱۰ سال قبل بهتر شده‌ام باید اعتراف کنم فقط یک شنونده معمولی هستم. گوش کردن واقعی چیزی بیش از قطع نکردن حرف دیگران و یا ترک عادت به پایان رساندن جمله طرف مقابل است. گوش کردن واقعی یعنی به جای آن‌که بی‌صبرانه منتظر نوبتمان برای پاسخگویی باشیم با آرامش و تمام حواس خود به حرف‌های طرف مقابل گوش دهیم.

از بسیاری جهت‌ها خوب گوش نکردن ما سمبل نحوه زندگی ماست. ما اغلب طوری به برقراری ارتباط نگاه می‌کنیم که انگار یک مسابقه است و هدف ما هم این که نگذاریم بین خاتمه جمله شخص در حال صحبت با شروع جمله ما فاصله‌ای باشد!

 من و همسرم تازگی‌ها برای صرف ناهار به کافه‌ای رفته بودیم و به صحبت‌های دور و بر خود گوش می‌کردیم. در واقع هیچکس واقعا به حرف طرف مقابل گوش نمی‌کرد و حتی برای این کار از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. از همسرم سوال کردم آیا من هم هنوز این کار را انجام می‌دهم. او لبخند زنان گفت: «فقط بعضی اوقات».

عجله نکردن در جوابگویی و شنونده بهتری بودن کمک می‌کند شخص آرام‌تری بشوید. فشار را از روی شما بر می‌دارد. کمی دقت که کنید، متوجه می‌شوید نشستن روی لبه صندلی و تلاش برای این که حدس بزنید طرف مقابل شما قرار است چه بگوید تا فوری جوابتان را به سویش شلیک کنید چه انرژی فوق العاده‌ای می‌برد و چه اعصابی از شما خراب می‌کند. اما اگر صبر کنید تا مردمی که با آنها در ارتباط هستید حرفشان را تمام کنند همان موقع که با دقت در حال گوش کردن هستید متوجه می‌شوید فشار از روی شما برداشته شده و بلافاصله احساس آرامش می‌کنید. همینطور مردمی که با آنها در حال صحبت هستید هم در کند کردن روند پاسخگویی احساس امنیت می‌کنند و برای گفتگو به رقابت بر نمی‌خیزند.

شنونده بهتر شدن نه تنها از شما انسانی بردبار و صبور می‌سازد، بلکه کیفیت روابط شما را هم بهبود می‌بخشد. همه دوست دارند با کسی صحبت کنند که واقعا به حرف‌های آنها گوش می‌دهد.

کتاب زندگی یک فوریت نیست
نویسنده ریچارد کارلسون
مترجم فاطمه معتمدی
انتشارات روزنه


حدیث:
امام على عليه‏السلام : عَوِّدْ اُذُنـَكَ حُسْنَ الاِْسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا يَزيدُ فى صَلاحِكَ استِماعُهُ
غررالحکم حرف عین شماره ۶
گوشت را به خوب شنیدن(و توجه کردن به سخنان دیگران) عادت بده. و جز به حرف‌هایی که به خوبیت می‌افزاید توجهی نداشته باش.

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: