فکرمان را آرام کنیم

فکرمان را آرام کنیم

فکر آرام، سرچشمه و اساس آرامش درونی است.
نویسنده: ریچارد کارلسون
تاریخ انتشار:
224 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
1 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
پاسکال می‌گفت: همه مشکلات بشر از آنجا سرچشمه می‌گیرد که انسان نمی‌تواند تنها و ساکت در اتاقی بنشیند. مطمئن نیستم که باید تا این حد جلو رفت یا نه اما اطمینان دارم یک فکر آرام، سرچشمه و اساس آرامش درونی است و آرامش درونی به شکل آرامش بیرونی بروز پیدا می‌کند.

روش‌های زیادی از قبیل تامل، تنفس، تفکر و تجسم برای آرام کردن فکر وجود دارد اما مورد قبول‌ترین و مورد استفاده‌ترین روش در سطح جهانی «ذهن‌ورزی» و مکاشفه است. با صرف پنج تا ۱۰ دقیقه در هر روز می‌توانید ذهن خود را طوری تربیت کنید که آرام و ساکت باشد. این سکون و آرامش می‌تواند به زندگی روزمره شما رخنه کرده و میزان زودرنجی و واکنش‌پذیری شما را پایین بیاورد و سعه‌صدر و وسعت دیدی ایجاد کند که همه اتفاقات را کوچک ببینید و نه یک فوریت و اضطرار. ذهن‌ورزی از طریق ایجاد تسامح و آسان‌گیری مطلق به شما یاد می‌دهد که آرام و در صلح باشید.

ذهن‌ورزی اقسام مختلفی دارد. اما اساس آن مستلزم خالی کردن ذهن است. این کار به تنهایی و در محیطی آرام انجام می‌شود. شما چشم‌هایتان را می‌بندید و توجه خود را روی نفستان که داخل و خارج می‌شود متمرکز می‌کنید. وقتی فکری به سرتان خطور می‌کند به آرامی آن را پس می‌زنید و از ذهن خود خارج می‌کنید و توجه خود را به سمت نفس‌هایتان بر می‌گردانید. این کار را بارها و بارها انجام دهید. در طول زمان خودتان را طوری تربیت خواهید کرد که ضمن بیرون راندن افکار سرگردان و اتفاقی، توجه شما فقط به نفس‌هاتان معطوف باشد.

شما به سرعت کشف خواهید کرد که ذهن‌ورزی کار ساده‌ای نیست. متوجه خواهید شد از لحظه‌ای که تلاش می‌کنید فکرتان را ساکت و بی‌حرکت نگاه دارید ذهن شما از فکر پر می‌شود. کمتر اتفاق می‌افتد یک مبتدی بتواند بیش از چند ثانیه تمرکز کند. برای آن که ذهن‌ورزکار شویم باید از ترفند ثبات، پشتکار، رافت و ملایمت با خودمان استفاده کنیم. دلسرد و ناامید نشوید. انجام ذهن‌ورزی، چند دقیقه در روز، کم‌ کم ثمرات فوق‌العاده‌ای به بار می‌آورد.

کتاب زندگی یک فوریت نیست
نویسنده ریچارد کارلسون
مترجم فاطمه معتمدی
انتشارات روزنه


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: