داد و ستد ارمغان‌های زمین

داد و ستد ارمغان‌های زمین

با داد و ستد ارمغان‌های زمین است که شما به وفور نعمت و رضای خاطر می‌رسید.
نویسنده: جبران خلیل جبران
تاریخ انتشار:
220 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
آنگاه بازرگانی گفت با ما از داد و ستد سخن بگو!

 و او پاسخ گفت:
زمین میوه‌هایش را به شما می‌دهد و شما اگر بدانید دست‌هاتان را چه گونه پر کنید، بی‌نیاز خواهید بود. با داد و ستد ارمغان‌های زمین است که شما به وفور نعمت و رضای خاطر می‌رسید. اما اگر این داد و ستد از روی مهر و عدالت مهرآمیز نباشد پاره‌ای را به آز راه خواهد برد و پاره‌ای را به گرسنگی.
 
هنگامی که شما زحمتکشان دریا و کشت‌زارها و تاکستان‌ها در میدان بازار بافندگی و کوزه‌گران و گردآوران گیاهان بویا، گرد می‌آیید روح خداوندگار زمین را فرابخوانید تا به میان شما درآید و تراز و حساب برابر کننده ارزش با ارزش را تبرک کند. و مگذارید دارندگان دستان نابارور که کلام خود را در برابر کار شما می‌فروشند در داد و ستد شما شریک شوند.
 
به این گونه کسان بگویید: با ما به کشتزار بیایید یا با برادران ما به دریا بروید و تور بیندازید. زیرا که زمین و دریا با شما هم گشاده دست خواهند بود چنان که با ما هستند.
 
و هرگاه که خیل آوازخوانان و رقاصان و نی‌لبک زنان به سراغ شما آمدند از کالای آنها بخرید. زیرا که اینان هم گردآوران میوه و کندر اند. و آنچه می‌آورند گرچه از جنس رویاست برای روح شما خوراک و پوشاک است.
 
و پیش از آن که از میدان بازار بروید یقین کنید که هیچ کس تهی دست از آنجا نمی‌رود. زیرا که روح خداوندگار زمین به آرامی بر باد نمی‌خوابد مگر آن که نیاز کمترین آحاد از میان شما برآمده باشد.

منبع:
پیامبر و دیوانه
نویسنده: جبران خلیل جبران
مترجم: نجف دریابندری
نشر کارنامه


الامام علی علیه السلام:

الاحسان ذخر و الكریم من حازه.
نیکی کردن گنج است و کریم و بزرگوار کسی است که این گنج‌ها را به دست بیاورد.

غررالحکم ۲۰۲۹

الامام علی علیه السلام:

المُحْسِنُ مَنْ عَمَّ الْناسَ بِالاِحْسانِ.

نیکوکار کسی است که به همه مردم نیکی کند.
غررالحکم ۱۶۹۹



ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: