خانه بی‌بنیاد با اولین باد فرو می‌ریزد

خانه بی‌بنیاد با اولین باد فرو می‌ریزد

بنیاد شرط اساسی برای اغلب اتفافات است اصلا وقتی چیزی خوب است که پایه محکمی داشته باشد.
نویسنده: سینا احمدی
تاریخ انتشار:
64 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
1 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

بعضی چیزها برای بعضی چیزهای دیگر مثل پی و بنیاد هستند. بنیاد شرط اساسی برای اغلب چیزهاست. می‌خواهد آدم باشد، می‌خواهد خانه باشد. مثلا دو تا ساختمان مهندسی ساز و غیر مهندسی؛ اولی پی‌اش محکم است و اصول ساخت و ساز در آن رعایت شده و دومی پی و بنیاد درست و حسابی ندارد. اما هر دو ساختمان مثل هم ساخته شدند. ۴ طبقه، لوکس، دونبش، مدرن، سکوریت. ظاهرا شبیه هم هستند اما در باطن، ساختمان اول محکم‌تر و دل صاحبخانه به پی و بنیاد خانه‌اش قرص است. به اینکه اگر باد و طوفانی بیاید یا زلزله و سیل شود آسیب چندانی به خانه‌ او نمی‌رسد. اما یک باد تند قبل از لرزاندن دل صاحبِ خانهِ دوم، خانه بدون پی را می‌لرزاند و شاید هم آوارش کند.

عقل هم برای ثروت مانند پی و ‌بنیاد است برای خانه. خرد برای ثروت یا همان خانه مدرن ِ دونبش، پی و بنیادی محکم است که از حوادث روزگار آن را در امان نگه‌ می‌دارد. حتی می‌شود به واسطه این بنیاد محکم، طبقه جدیدی هم روی طبقات قبلی ساخت. اما ثروت آدم بی‌خرد، با وزیدن اولین باد در خطر می‌افتد و شاید هم فرو بریزد. 

حالا تو بگو پدرم ثروت دارد. انقدر ارث دارم که تا آخر عمر بخورم و بخوابم. ولی اگر پای خرد در میان نباشد نفعی در این ثروت نیست. اما آدم با خرد ترسی از فقر پدر ندارد چون دلش قرص است به اندیشه‌ای که دارد.

همیشه پی و بنیاد حرف اول را می‌زند.

قال الإمامُ عليٌّ عليه السلام: إنَّ أغنَى الغِنَى العَقلُ . نهج‏البلاغة ۴۷۵
امام على عليه السلام: بهترين ثروت، خردمندى است


ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: