آینه‌های ناصاف، کج‌تابی دارند!

آینه‌های ناصاف، کج‌تابی دارند!

همه ما می‌خواهیم خودمان را در آینه‌هایی ببنیم که نه مقعرند نه محدب، آینه سالمی که خودمان را بهمان نشان می‌دهد.
نویسنده: زهیر توکلی
تاریخ انتشار:
92 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
7 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

آینه‌ها سه جورند: محدب، مقعر، سالم. آینه‌ محدب واقعیت را بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه می‌دهد و آینه مقعر واقعیت را کوچکتر از آنچه هست. آینه سالم واقعیت را همان‌جور که هست نشان می‌دهد.

همه ما می‌خواهیم خودمان را در آینه‌هایی ببنیم که نه مقعرند نه محدب، نه غبار آلودند و نه ترک خورده. آینه‌های سالمی که خودمان را بهمان نشان می‌دهند. خود اصلی‌مان را. جلویش که می‌ایستیم احساس خوشایند «بودن» بهمان دست می‌دهد. احساس می‌‌کنیم واقعا هستیم چون آینه با همه وجود پذیرای ماست. وقتی روبرویش بایستیم دیگر تصویر شیء قبلی را منعکس نمی‌کند. مثلا اگر قبل از ما یک تابلوی نقاشی جلوی آینه بوده، آینه همان را باز تابانده. اما حالا که ما آمده‌ایم میان آینه و تابلوی نقاشی، آینه بلافاصله دست از تابلو بر می‌دارد و به ما توجه می‌کند. ما را می‌پذیرد و در دلش جای می‌دهد. این چنین است که عکس خودمان را در آینه می‌بینیم؛ آینه مهربان و پذیرنده است.

آدم‌ها هم آینه‌اند. بعضی‌ها سالم، بعضی‌ها مقعر، بعضی‌ها محدب، بعضی‌ها گرد و غبار رویشان را پوشانده، بعضی‌ها ترک خورده‌اند و واقعیت را دو پاره و چند پاره منعکس می‌کنند، بعضی‌ها...  آیینه صاف و سالمی باشیم. همانطور که دوست داریم دیگران، آینه صاف و سالمی باشند.

الامام علی(ع):
يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ.
فرزند عزیزم
خویشتن را معیاری برای برخورد و ارزیابی خودت با دیگران قرار بده. برای دیگران همان چیزی را دوست بدار که برای خودت دوست می‌داری و برای آنها همان چیزی را ناخوشایند بدان که برای خودت ناخوشایند می‌شمری و بر هیچ‌کس ستم مکن همانگونه که دوست نداری برتو ستم نشود و نیکی کن چنانچه دوست داری به تو نیکی کنند و آنچه برای دیگران زشت می‌شمری برای خودت نیز زشت بشمر و از دیگران(مردم) چیزی را بپسند که از سوی خودت همان چیز را برایشان می‌پسندی.
(نهج البلاغه نامه 31)
ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: