چمدان یک دقیقه‌ای...

چمدان یک دقیقه‌ای...

مقیاس ما برای بیش‌تر کارها یک یا دو ساعت است، برای همین درست نمی‌دانیم یک دقیقه چه مقدار از زمان است.
نویسنده: آمنه روحانی
تاریخ انتشار:
117 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
5 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

یک دقیقه چه زمانی است؟ در یک دقیقه چند کلمه می‌شود نوشت؟ چند کلمه می‌شود خواند؟ چند کوک می‌توان به پارچه زد؟ چه مقدار از یک میز کار را تمیز کرد؟
مقیاس ما برای بیش‌تر کارها یک یا دو ساعت است، برای همین درست نمی‌دانیم یک دقیقه چه مقدار از زمان است. اگر به ساعت نگاه کنیم و ببینیم پنج دقیقه تا آغاز یک کاری زمان داریم آن را به صبر کردن می‌گذرانیم نه انجام دادن یک کار کوچک یا بخشی از یک کار بزرگ؛ هرچند که می‌دانیم پنج دقیقه، پنج تا «یک دقیقه» است و در هر کدام از این دقیقه‌ها می‌توان چند کلمه خواند، نوشت، چند کوک به پارچه زد و مقداری از میز به هم ریخته را مرتب کرد.
پنج دقیقه زمان بگیرید و کارهایی را که هر روز با مقیاس یکی دو ساعته انجام می‌دهید در این زمان کوچک انجام دهید. برای پنج دقیقه کتاب بخوانید، آشپزی کنید، نقاشی بکشید و قدم بزنید. ببینید چه مقدار از آن کار در پنج دقیقه انجام می‌شود. به احتمال زیاد از چیزی که خیال می‌کنید بیشتر است. حالا همین آزمایش را با یک دقیقه تکرار کنید. گمان می‌کنم یک دقیقه هم طولانی تر از چیزی شود که تصور می‌کرده‌اید.
در ذهن اغلب ما لیستی بلند بالا وجود دارد از کارهایی که دوست داریم انجام بدهیم و گرفتاری‌های روزمره فرصت آن را نمی‌دهد: کتاب‌هایی که می‌خواهیم بخوانیم، چیزهایی که می‌خواهیم بیاموزیم، وسایلی که می‌خواهیم بسازیم، کارهایی که امیدواریم در تعطیلات، بعد از فارغ‌التحصیلی یا بعد از بازنشستگی انجام بدهیم و ...
این زمان‌های کوچک، این یک دقیقه‌ها و پنج دقیقه‌های پیش از آغاز کارهایمان را می‌توان به آن کارها اختصاص داد. می‌توانیم هر بار به اندازه ی پنج دقیقه کتاب بخوانیم، نرمش کنیم یا فقط با چشم‌های بسته زیر آفتاب بنشینیم. این طوری روزمان را پر از لحظات کوتاه اما دلخواه کرده‌ایم. یادمان نرود که بسیاری از شادی‌های کوچک در لحظات کوتاه پنهان شده‌اند.  


 

الامام علی علیه السلام:
ما اسرع الساعات فی الیوم، و اسرع الایام فی الشهر، و اسرع الشهور فی السنه، و اسرع السنین فی العمر.
چه زوذ و با سرعت ساعتها روز را درست می‌کنند و روزها ماه را و ماهها سال را و سالها نیز عمر را.
(نهج البلاغه خطبه 188)
ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: