دکمه برگشت به تنظیمات اولیه زندگی

دکمه برگشت به تنظیمات اولیه زندگی

گاهی دوست داریم مثل بعضی از وسایل دیجیتال در زندگی ما هم گزینه «برگشت به تنظیمات اولیه» وجود داشت.
نویسنده: پیمان طالبی
تاریخ انتشار:
228 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
1 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

زیاد دیده‌ایم که آدم‌هایی که گذشته خوبی داشته‌اند همیشه از آن صحبت می‌کنند و حتی افسوسش را می‌خورند. بعضی‌ها در گذشته ثروتمند بوده‌اند و از آنجا که رفته رفته وضعیت اقتصادی‌شان نامساعد شده، همیشه از گذشته به نیکی یاد می‌کنند و افسوس موقعیت مالی خوبشان را می‌خورند. بعضی‌ها دوره کودکی و نوجوانی خود را به علتی خاص مثلا به خاطر صفا و صمیمیتی که زندگی و آدم های آن دوره داشته اند، گذشته می‌دانند و آرزویش را دارند.
هر انسانی یک سری آرزوهای دست نیافتنی دارد که خودش هم می‌داند که نمی‌تواند به آنها دست پیدا کند اما آنها را به عنوان یک رویا می‌پسندد و از فکر کردن به رویاها لذت می‌برد. یکی از این آرزوها بازگشت به گذشته است. بارها دیده‌ایم این رویا باعث نگارش داستان‌ها و ساخت فیلم‌های متعددی شده و تخیل‌هایی مثل ماشین زمان هم از همین آرزوها نشات گرفته‌اند. دوست داشته‌ایم که مثل بعضی از وسایل دیجیتال در زندگی ما هم گزینه «برگشت به تنظیمات اولیه» وجود می‌داشت و هروقت می‌خواستیم می‌توانستیم همه چیز را به حال اول بازگردانیم.
بدیهی است که گذشته، گذشته است و بازگشت آن به همان شکل و سیاق، فقط یک رویاست. اما همه ما یک فرصت دیگر داریم و آن آینده است. اگر گذشته‌مان گذشته خوبی بوده چرا سعی نمی‌کنیم آینده‌مان را به همان شکل بسازیم؟ مثلا اگر صفا و صمیمیت سابق در زندگی‌مان وجود داشته و این دلیل خوشامد ما از گذشته‌مان است، می‌توانیم در آینده هم این دو فاکتور را به زندگی‌مان داخل کنیم تا درست مثل گذشته و چه بسا بیشتر از آن لذت ببریم. شاید نتوان به گذشته برگشت اما می‌توان آینده را مثل آن خوب ساخت. باید دید گذشته خوب ما ریشه در چه چیز داشته و به جای غبطه خوردن به آن و آرزو کردنش، همان ویژگی و شاخصه را به آینده مان تزریق کنیم.
یادمان باشد که گذشته ما هم زمانی برای خودش آینده‌ای بوده است!
 

الامام علی علیه السلام:
الأمور مرهونة باوقاتها.
كارها در گرو زمان و فرصت خاص خويشند.
(بحار الانوار ج 77 ص 165 حدیث 2)
ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: