قد و قواره آروزهایت را بسنج

قد و قواره آروزهایت را بسنج

آرزوی داشتن یک دریاچه در حیاط خانه، به اندازه بعضی از آرزوها و رویاهای ما غیرقابل باور و دست نیافتنی‌ست.
نویسنده: پیمان طالبی
تاریخ انتشار:
94 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
1 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

هر انسانی برای خود آرزوها و رویاهایی دارد. این آرزوها گاهی به عنوان هدف در زندگی برخی قرار می‌گیرند و تمام فعالیت‌ها وشیوه زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آرزوها می‌توانند مسیر زندگی هر فرد را تغییر دهند و تصمیم‌های او را دگرگون کنند. از این منظر باید گفت چنین چیزی که تا این حد زندگی انسان ها را در سیطره دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه آرزوهای غلط و طبیعتا پیگیری برای رسیدن به آنها، می‌توانند عمر یک شخص را تلف کنند.
حد و حدود رویاهای ما را وضعیت کلی ما در زندگی‌مان مشخص می‌کند. خصوصیات فردی، موقعیت اجتماعی، باورها، وضعیت مالی و همه مسائل مربوط به هر انسان مشخص می‌کنند که او در رویاپردازی چقدر اختیار دارد. بسیاری از مشکلات ما به طور مستقیم به حدود اختیارات ما در رویاپردازی و آرزو خواهی مربوط می‌شوند.
آرزو می کنیم که  در حیاط خانه‌مان یک دریاچه داشته باشیم. به این مسئله فکر و تمام ابعادش را بررسی می‌کنیم. این که قایق‌هایمان را کدام سمت دریاچه بگذاریم و فضای سبز اطراف آن را چقدر باشد و موارد دیگر! اما وقتی به خود می‌آییم و می‌فهمیم که این آرزو امکان پذیر نیست، سرخورده و ناراحت، از داشته‌هایمان اظهار نارضایتی می‌کنیم. در حالی که اگر در هنگام خواستن این رویا، درست می‌اندیشیدیم کار به نارضایتی نمی‌کشید.
آرزوی داشتن یک دریاچه در حیاط خانه، به اندازه بعضی از آرزوها و رویاهای ما غیرقابل باور و دست نیافتنی‌ست. ثروت زیاد و موقعیت اجتماعی ویژه ،خواسته خیلی از ماست و تلاش برای رسیدن به آنها هم حق طبیعی هر انسان و کاری بسیار پسندیده است. اما چطور خواستن و چقدر طلب کردن این رویا و کم و کیف آن می‌تواند بحث برانگیز باشد. اینکه آرزوی کسب ثروت آنچنانی را آن هم در مدت زمان اندک داشته باشیم و در لحظه لحظه زندگی به آن بیاندیشیم، کارهای ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی در برخورد با این آرزو، مثل حالت بالا، افسرده و بعضا عصبی به زندگی ادامه می‌دهند و زندگی را برای خود و دیگران تلخ می‌کنند. برخی دیگر هم برای رسیدن به آن مجبور به کارهایی که نباید، می‌شوند.
آرزوهای درست و منطقی، تصمیمات صحیح را به بار می‌آورند. و مهم تر  اینکه قدردانی به داشته‌ها را جایگزین شکایت از نداشته ها می‌کنند.
 

امام علی علیه السلام:
برخی آرزوها فریبنده‌اند و جر تخیل و توهم چیزی نیست.
(غررالحکم 193)
ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: