زیبا سخن گفتن اکتسابی است

زیبا سخن گفتن اکتسابی است

زیبا و تاثیرگذار بودن سخن، ربطی به استعداد ندارد و با تمرین کسب می‌شود.
نویسنده: جودت تلی اغلو
تاریخ انتشار:
256 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
2 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

در یکی از سمینارهایم مطرح کردم که «زیبا و تاثیرگذار بودن سخن، ربطی به استعداد ندارد. بلکه برعکس، چیزی‌ست که با تمرین کسب می‌شود.» و «اگر بخواهید می‌توانید زیبا و تاثیرگذار سخن بگویید.» یکی از شنوندگان به من اعتراض کرد. این شنونده مشکلی در تکلم نداشت اما ماجرایی را که تجربه کرده بود اینگونه توضیح داد:
در رستورانی با دوستانم در کنار هم جمع شده بودیم و درباره موضوعی صحبت می‌کردیم. در آنجا دانشجویان دیگری هم بودند. پس از مدتی افرادی که سر میز دیگری نشسته بودند به ما ملحق شدند و همه چیز از همان موقع شروع شد! یکی از آنها موردی را در بحث اشتباه می‌گفت. من پاسخ صحیح را می‌دانستم اما شهامت مطرح کردنش را نداشتم. درحالی که به راحتی صحبت می‌کردم. اما وقتی کسانی را که نمی‌شناختم وارد بحث شدند؛ آرامشم را از دست دادم. ترسیدم وقتی می‌خواهم حرف بزنم، نتوانم منظورم را روشن و واضح بیان کنم. جملات در گلویم گیر می‌کرد و نتوانستم مسایلی را که می‌دانستم، درست و صحیح توضیح دهم. نتوانستم آنطور که می‌خواستم صحبت کنم و حال شما می‌گویید خوب صحبت کردن یک هنر نیست و ربطی به استعداد نداد؟
اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید باید بگویم این شنونده امروز به عنوان مدیر سمینار مشغول فعالیت است. چرا شما نتوانید مثل او خوب صحبت کنید؟
 هرکسی که می‌خواهید باشید، مهم نیست. اگر زنده‌‎اید پس یک فروشنده هستید و این چیزی نیست که در مورد آن حق انتخاب داشته باشید. می‌توانید مهندس، معاون کارخانه شیمیدان یا یک طراح لباس باشید. این نکته اهمیت ندارد زیرا شما باز هم یک فروشنده هستید و افکار خود یا شرکت را به دیگران می‌فروشید. این فروش از طریق سخن گفتن صورت می‌گیرد.
این فروش باید آگاهانه و با موفقیت انجام شود. اما ممکن است مشکلاتی رخ دهد و کمبودهایی برای سخن گفتن در شما وجود داشته باشد که باید آن را اصلاح کنید. فقط کافیست خودتان را خوب بشناسید و بدانید که زیبا سخن گفتن اکتسابی است نه ذاتی.
 


تمرین‌های کاربردی برای زیبا سخن گفتن
جودت تلی اغلو
رویا پورمناف
نسل نواندیش

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: