اعتماد به نفس به چه معناست؟

اعتماد به نفس به چه معناست؟

اعتماد به نفس واقعی هیچ‌گونه ارتباطی با آنچه در زندگی بیرونی شما می‌گذرد ندارد.
نویسنده: باربارا دی آنجلیس
تاریخ انتشار:
118 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
2 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

اغلب ما گمان می‌کنیم اعتماد به نفس یعنی به توانایی خودمان ایمان داشته باشیم، برای مثال بتوانیم، بگوییم: «من یک نقاش زبردست هستم و به توانایی خود ایمان و اطمینان دارم و می‌توانم با حرکات و ضربه‌های قلم‌مو، اشیا و مناظر مورد نظر را با مهارت تمام به تصویر بکشم.» یا بگوییم:« من یک فروشنده حرفه‌ای هستم و به خوبی آگاهم که چگونه تلفنی با مشتریانم صحبت کنم تا همیشه در پایان، چیزی را به فروش برسانم.»
این نوع نگرش به اعتماد به نفس باعث می‌شود تا در کارهایی خاص مانند نقاشی و فروشندگی و ... مهارت فوق‌العاده‌ای را داشته باشید و در خود ایجاد حس اعتماد به نفس کنید اما مشکل و ایرادی که در این نوع نگرش وجود دارد این است که مهارت‌های معدودی وجود دارند که شما می‌توانید به خوبی آنها را بیاموزید و در انجام دادنشان توانایی فوق العاده‌ای به دست بیاورید. بنابراین اگر اعتماد به نفس درونی خود را بر اساس کارهایی که در آن مهارت دارید بنا کنید، فقط مواقعی که مشغول انجام دادن این قبیل کارها هستید، احساس اعتماد به نفس و خودباوری می‌کنید و نه در همه اوقات.
استمرار و تداوم این احساس درونی فقط مشروط به این است که در تمام طول شبانه روز کاری را که در آن مهارت دارید به نحو احسن انجام دهید و نتیجه مطلوب هم بگیرید. به همین دلیل است که بسیاری از مردم نسبت به کارشان اعتیاد پیدا می‌کنند. یا اشتغال ذهنی بیمارگونه‌ای نسبت به کار یا فعالیتی ویژه پیدا می‌کنند و بیشتر وقت خود را با انجام دادن آن فعالیت سپری می‌کنند. و احساس خوب آنها هم محدود به همین زمان‌ها خواهد بود.
درحالی که اعتماد به نفس واقعی آن است که روی آگاهی‌ها و توانایی‌های ما نیز اثر بگذارد. لحظه‌ای بیاندیشید، تا به حال اتفاق افتاده که موفقیت فوق العاده‌ای کسب کنید و در عین حال که از آن موفقیت خوشحال هستید هنوز احساس خوبی نسبت به خودتان نداشته باشید؟
اعتماد به نفس واقعی هیچ‌گونه ارتباطی با آنچه در زندگی بیرونی شما می‌گذرد ندارد. اعتماد به نفس واقعی زاییده شغل شما نیست. اعتماد به نفس راستین، نتیجه باور قلبی و درونی شما به توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان است. این باور که هرکاری را که بخواهید، می‌توانید انجام دهید. اعتماد به نفس واقعی از درون شما تولید می‌شود نه از بیرون‌تان. این اعتماد به نفس زاییده تعهدات شما به خودتان است. این تعهد که هرآنچه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته‌ها و نیازهایتان برسید. اینگونه اعتماد به نفس، در اعتماد شما نسبت به خودتان ریشه دارد و بستگی به نتایجی که ممکن است بگیرید، ندارد.  

 

اعتماد به نفس
باربارا دی آنجلیس
هادی ابراهیمی
انتشارات نسل نواندیش
ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: